مدیریت موثر دیابت بارداری با مصرف متفورمین و گلی بورید

27 مارس 2015 -تحقیقات جدید نشان داده است دو داروی رایج دیابت نوع 2، متفورمین و گلی بورید بطور موثر به مدیریت قندخون در زنان مبتلا به دیابت بارداری کمک می کنند.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله ی Clinical Endocrinology and Metabilismمنتشر گردید، دانشمندان دریافتند استفاده از این دو دارو می تواند به مدیریت دیابت بارداری کمک کند اما درمان با گلی بورید با چندین عارضه ی جانبی همراه است که از جمله می توان به افزایش قابل توجه وزن مادر، افزایش وزن زمان تولد نوازد و ماکروزومی اشاره کرد.

محققان با انتخاب 18 کارآزمایی بالینی تصادفی به ارزیابی ایمنی و اثر بخشی استفاده از متفورمین و گلی بورید در مدیریت دیابت پرداختند.

نتایج این آنالیز نشان داد هیچ تفاوتی در استفاده از این دارو در مقدار گلوکز ناشتا و مقدار هموگلوبین A1C  مشاهده نمی شود، به عبارت دیگر متفورمین و گلی بورید هر دو به یک میزان در کنترل قندخون زنان مبتلا به دیابت بارداری موثرند و هیچ تفاوت  قابل توجهی در استفاده از این دو داروی خوارکی با استفاده از انسولین وجود ندارد.

دانشمندان اظهار داشتند بر اساس نتایج آنالیز شده بنظر می رسد متفورمین ایمن تر از گلی بورید است، در زنانی که از گلی بورید استفاده می کردند افزایش وزن قابل توجهی مشاهده گردید همچنین وزن نوزادان آنها در هنگام تولد بالاتر بوده و خطر هیپوگلایسمی در نوزادان (افت قند خون در نوزاد تازه متولد شده) همچنین خطر ماکروزومی افزایش می یابد.

 محققان می گویند: درمجموع هر دو داروی متفورمین و گلی بورید برای مدیریت دیابت بارداری مناسب هستند زیرا کنترل گلایسمیک خوبی با مصرف هر یک از این دو دارو گزارش شده است، البته درمان با گلی بورید چندین عارضه ی جانبی از جمله افزایش خطر هیپوگلایسمی نوزاد تازه متولد شده ، افزایش وزن مادر ، افزایش وزن نوازد در زمان تولد و ماکروزمی همراه است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/metformin-and-glyburide-effective-for-managing-gestational-diabetes-92916786.html